Doordacht doen en denken met techniek
In STEM-technieken leren ze hun eigen systeem te bedenken (ontwerpen) en ze zetten daar met overtuiging hun creativiteit voor in. Ze worden ertoe uitgedaagd zelf te onderzoeken welke keuzes ze kunnen maken (‘Welke grondstoffen, gereedschappen, machines … zal je gebruiken … ?’). Ze zullen hun eigen systeem op een veilige en doordachte manier maken. Met het uittesten en, indien nodig, het verbeteren van hun systeem, maken ze de cirkel rond.
Om inspiratie op te doen, zullen de leerlingen ook dagdagelijkse systemen onderzoeken. Ze gebruiken hiervoor wiskunde en wetenschappen. Om de taal van de technologie te leren begrijpen, lezen ze ook handleidingen, plannen, tekeningen … Want een echte denker en doener benut al zijn talenten.
Wanneer ze kennis hebben gemaakt met al deze mogelijkheden zullen de leerlingen al een heel ander beeld hebben van alle beroeps- en studiemogelijkheden waarbij ze deze talenten kunnen inzetten. Met deze basisoptie worden ze uitgenodigd om met hun leraren op weg te gaan en hun talenten binnen STEM-technieken te ontdekken en verder te ontwikkelen.
STEM-technieken is meer gericht op de praktijk dan STEM-wetenschappen.
2de leerjaar A - lessentabel
uur Godsdienst of NCZ 2 Aardrijkskunde 1 Engels 2 Frans 3 Geschiedenis 2 Lichamelijke opvoeding 2 Natuurwetenschappen 2 Nederlands 4 Wiskunde 4 STEM 3 Burgerschap 1 Economie 1
uur | |
---|---|
STEM-technieken | 5 |
De leerlingen die zich wel eens de vraag stellen hoe een toestel werkt; de leerlingen die graag zelf de handen uit de mouwen steken; de leerlingen die hun eigen uitvinding écht willen maken … die leerlingen zitten goed in de basisoptie STEM-technieken.
Mag jij starten? Wil jij meer weten?
Niet zeker of je mag starten? Wil je meer weten over deze opleiding?
Raadpleeg de officiële toelatingsvoorwaarden!
Kom naar onze infodagen!
Contacteer ons en stel je vraag!